И окунаться в неизвестность виставка "Зустріч"

26.08.16, Матвій Вайсберг

И окунаться в неизвестность,

И прятать в ней свои шаги,

Как прячется в тумане местность,

Когда в ней не видать ни зги.

 

Bonjour Monsieur Gauguin!

 

 

Зустріч з Ваганом

 

Моя перша зустріч з художником Ваганом сталася трохи менше 30 років тому, у 1987 році, в Одеському міському саду.

Майже 10 років тому, у 2006  році Вагана Ананяна не стало.

Коли 20 років спілкуєшся, хоч і з перервами, з таким художником , як Ваган, здається, що його має знати увесь світ.

Виявляється, що це не так.

У його рідній Вірменії його, якщо й знають та пам’ятають, то ніяк цього особливо не виявляють; його імені не прославляють подібно іменам Сар’яна, Бажбеуку Мелікяна або Мінаса Аветісяна.

У майже рідній йому Одесі його роботам не знаходиться місця навіть на виставці нонконформістів, хоча більш не конформістського художника важко собі уявити.

У Таллінні, де він жив і працював багато років, про нього пам’ятають лише  друзі.

Це тим більш парадоксально, оскільки майже всі, хто був з ним знайомий безпосередньо, або знає його картини та малюнки переконані у непересічності  його таланту, у геніальності його творів.

 

Київ, місто, де він бував, відкриває Úrbi et órbi художника Вагана Ананяна виставкою його картин та вуличних портретів під символічною назвою «Зустріч» у галереї “Дукат”, через 1його смерті.

 

Для мене його творчість умовно поділяється на два основних хронологічних періоди: до 1995 року та після.

Така періодизація зумовлена тим, що у 1995 році Ваган отримав страшну черепно-мозкову травму і дивом залишився живим.  Залізну тверду графічність його рабіт до 95-го року змінила поступова м’яка тональність палітри з панівними червоними,  коричневими, білими, але завжди теплими кольоровими акцентами.

Залишився в його роботах – на завжди, - як він  висловлювався, «іконний момент», бо якщо існує сучасний іконопис, то це він і є у його найсильнішому , найбільш повному і глибокому втіленні.

Описувати роботи великого художника словами  - справа неблагородна, особливо якщо їх можна подивитись, здійснивши таким чином зустріч з їх автором, тому що живопис  - завжди – безпосереднє послання у часі нам, тим, що пережили автора, і нашим нащадкам, що переживуть нас.

Художника немає, але його картини промовляють до нас.

Як сказав Ваган, коли я спитав про долю його робіт:

- Картина не булка, її не з’їси до крихти.

 

Доброго дня, пане Ваган!

 

 

Матвій Вайсберг, художник.

 

26 серпня 2016 року.